23 January 2012

Cuba gagal, cuba lagi gagal & gagal lagi???

korang pernah berniaga besar - besar atau kecik - kecik. maksudnya berniaga dengan modal yang besar atau berniaga dengan modal yang kecil tapi akhirnya kecundang juga. perniagaan yang tak sampai setahun terpaksa ditutup tak sempat nak bernafas setahun,apa punca nya??

aku nak tanya korang ni guna modal pinjaman atau guna "bootstrap" (modal sendiri).hmmm aku percaya mejoriti kita menggunakan pinjaman tak kira lah dari mana untuk memulakan perniagaan. ok kenapa boleh kecundang dalam satu satu perniagaan?


yelah mungkin pengalaman ada dah 4 tahun dalam bidang ni, tapi tak dalami pasaran dan tak pandai dalam jualan produk pun masalah juga. Trend semasa pun penting juga pada masa ni.

kita minat dalam bidang ni yang teramat sangat dan akhir berjaya membuka perniagaan dari modal sendiri dan pinjaman, tapi gagal cuba lagi masih gagal. duit dah makin kempes ni, kadang - kadang rasa menyesal kenapa berhenti kerja dulu gaji pun boleh tahan besar. Pernah dengar nama "billi lim"Jutawan gagal dia pernah cakap kalau lu cuba itu bisnes aaa, kalau asik gagal itu bisnes aaa memang tada ong looo sama lu. kasi cuba lain bisnes maa" maksudnya bukan rezeki korang dalam perniagaan tu, so cuba perniagaan lain dan selidik serta kaji potensi perniagaan baru tu gunakan "boostrap"

No comments:

Post a Comment